Temat przekazywania informacji o uczniu osobie niebędącej opiekunem prawnym wywołuje wiele kontrowersji. Na portalu epedagogika odpowiadamy, czy dostęp do informacji o uczniu jest zastrzeżony dla rodziców. Ekspertka odpowiada na często zadawane pytanie – czy rodzic może określić zasady, na jakich zasadach ma odbywać się przekazywanie informacji o uczniu osobie niebędącej jego opiekunem prawnym.
Zgodnie z ramowym planem nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym „minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów, w każdym roku szkolnym, wynosi po 10 godzin na oddział”. Sprawdź, czy w przepisach mowa jest o 10 godzinach tygodniowo zajęć zespołowych, czy raczej należy rozdzielić je pomiędzy podopiecznych na zajęcia indywidualne? Upewnij się, czy te regulacje można zastosować również do ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego.
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z drugiego języka obcego nowożytnego lub języka łacińskiego, dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia uczniowi w tym czasie opieki. W praktyce zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nie wyklucza uczęszczania na lekcje. W takim przypadku trzeba jednak pamiętać, że uczeń nie będzie oceniany. To od procedur przyjętych w szkole i decyzji dyrektora zależy, gdzie będzie przebywać w tym czasie uczeń.
Dojeżdżanie na zajęcia nauczania indywidualnego często jest kłopotliwe dla nauczycieli. Z tego powodu zdarza się, że nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora szkoły odmawiają realizacji nauczania indywidualnego. Sprawdź, czy odmowa realizacji nauczania indywidualnego w domu ucznia jest możliwa i jak szkoła może rozwiązać taki problem. Czy w takiej sytuacji dyrektor może odmówić organizacji nauczania indywidualnego dla ucznia, który posiada orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną?
Sam fakt długotrwałej choroby ucznia nie uzasadnia zorganizowania dla niego nauczania indywidualnego. Konieczne jest w tym celu orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydane dla ucznia przez zespół orzekający poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, co zrobić, gdy uczeń długotrwale nieobecny kwalifikuje się do nauczania indywidualnego.
Wielu uczniów rezygnuje z uczęszczania na zajęcia religii dopiero w ostatniej klasie. W takiej sytuacji nierzadko pojawiają się wątpliwości – czy na świadectwie ukończenia szkoły wpisać ocenę z poprzedniego roku? A może średnią z ostatnich lat? Sprawdź, jak wypełnić świadectwo ukończenia szkoły, jeżeli rezygnacja z religii nastąpiła w ostatniej klasie.
Niewłaściwe zachowania uczniów nie ograniczają się do czasu spędzanego w szkole w czasie trwania zajęć. Wiele z nich ma miejsce po lekcjach, poza terenem placówki. Nie oznacza toi jednak, że szkoła powziąwszy informację o zdarzeniu ma zostać obojętna. Sprawdź, czy możliwe jest ukaranie ucznia za bójkę po lekcjach.
Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania spełniają obowiązek szkolny lub nauki bez uczęszczania do placówki. Trzeba jednak pamiętać, że w ich przypadku również sprawdzana jest obecność na lekcjach i zliczana frekwencja. Odwołanie lekcji przez rodzica lub pełnoletniego ucznia jest równoznaczne z nieobecnością. Pojawia się więc pytanie, czy odwoływanie zajęć może mieć wpływ na klasyfikację ucznia z indywidualnym nauczaniem?
Przepisy nie określają szczegółowo terminu, od którego powinny być realizowane zajęcia indywidualne z uczniem. Podstawą organizacji nauczania indywidualnego jest orzeczenie o takiej potrzebie złożone w szkole, rozumiane jako oczekiwanie rodziców do realizacji orzeczenia. Sprawdź, od jakiego momentu rozpoczyna się indywidualne nauczanie z uczniem.
Ustalenie oceny zachowania nigdy nie jest łatwe. Ocena zachowania ma wpływ na kształtowanie postaw uczniowskich, samodyscyplinę oraz kształtowanie umiejętności społecznych. Ponadto, przyjmuje się, że jest ona narzędziem w procesie wychowawczym i indywidualnym wsparciu ucznia, szczególnie jeśli występują problemy z dyscypliną lub trudnościami interpersonalnymi. Żeby jednak osiągnięcie tych założeń było możliwe, ocena musi być obiektywna, sprawiedliwa i oparta na jasno określonych kryteriach. Przypominamy osiem najważniejszych zasad ustalania rocznej oceny zachowania.