Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia lub opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej zobowiązuje dyrektora i nauczycieli do realizowania zawartych w nich zaleceń. W celu szybkiej organizacji form wsparcia dla uczniów niektórzy dyrektorzy wyznaczają termin na dostarczenie dokumentu z poradni, np. 30 września. Trzeba pamiętać, że taki termin ma charakter wyłącznie instrukcyjny, tj. jego przekroczenie nie wywołuje konsekwencji. Innymi słowy, dyrektor szkoły nie może wyznaczyć terminu na dostarczenie opinii lub orzeczenia i zastrzec, że po jego przekroczeniu szkoła nie zorganizuje pomocy.
Bywa nieznośny, cały czas mówi, nigdy się nie męczy, ma poczucie, że jest królem tego miejsca, a innym razem wpada w dół, staje się smutny, apatyczny. Trudno nadążyć za jego nastrojami. Podobny opis można usłyszeć w przypadku przeciętnego nastolatka. Labilność emocjonalna to cecha charakterystyczna dla okresu dorastania. Czasem nasilenie objawów znacznie wykracza poza normę dla dojrzewania i okazuje się, że zmienność samopoczucia to objaw CHAD – choroby afektywnej dwubiegunowej. Jak wesprzeć uczniów z rozpoznaniem CHAD?
Rodzic lub pełnoletni uczeń ma prawo nie zgodzić się z treścią dokumentów wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną i może dać temu wyraz. Zasady postępowania różnią się jednak w zależności od tego, czy mamy do czynienia z orzeczeniem czy z opinią. Sprawdź, jakie kroki mogą podjąć rodzice i uczniowie sprzeciwiający się treści dokumentów oraz jakie działania w odpowiedzi podejmuje poradnia. Dowiedz się, jakie możliwości przewiduje prawo oświatowe.
Złożenie w szkole opinii o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zobowiązuje dyrektora do zorganizowania zalecanych zadań. O ile w przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego przepisy mówią wprost – szkoła ma 30 dni na opracowanie IPET, o tyle w przypadku opinii z poradni nie ma takich wytycznych. Jak szybko zorganizować zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jedynym podmiotem uprawnionym do wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Każde orzeczenie powinno zostać sporządzone w dwóch egzemplarzach – są to dwa oryginały. Jeden oryginał jest przekazywany rodzicom lub pełnoletniemu uczniowi, zaś drugi jest egzemplarzem dla poradni. Na jego podstawie w przyszłości możliwe będzie sporządzenie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem.
Zdarza się, że do poradni psychologiczno-pedagogicznej zgłaszają się rodzice lub pełnoletni uczniowie chcący uzyskać duplikaty wydanych wcześniej opinii lub orzeczeń. Pojawia się wówczas wątpliwość – w jaki sposób i na jakim wzorze wydać taki dokument, skoro przepisy nie określają zasad wydawania duplikatów.
Zdarza się, że rodzice zgłaszający się do poradni w celu przeprowadzenia diagnozy dziecka proszą dyrektora o udostępnienie informacji o narzędziach wykorzystywanych podczas badania. Należy pamiętać, że poradnia może jedynie przekazać informacje o tym, jakie narzędzia zostały wykorzystane, lecz nie może udostępnić testów diagnostycznych.
Coraz częściej w opiniach z poradni zamieszczane jest zalecenie udziału w zajęciach integracji sensorycznej. Z tego powodu wielu nauczycieli zdobywa zresztą dodatkowe kwalifikacje w tym zakresie. Istnieją jednak istotne trudności dotyczące organizacji zajęć SI w szkole i przedszkolu. Otóż żadne przepisy nie zawierają wytycznych prawnych. Nie do końca jasne jest więc, czy muszą być to zajęcia indywidualne, ile powinny trwać oraz ile wynosi pensum nauczyciela. Poznaj założenia, którymi trzeba się kierować organizując zajęcia.
Objecie ucznia kształceniem specjalnym ze względu na niedostosowanie społeczne odbywa się po dostarczeniu do szkoły orzeczenia wydanego przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli uczeń ma zostać umieszczony w ośrodku wychowawczym, niezbędne jest także odpowiednie orzeczenie sądu rodzinnego. Wobec tego, czy poradnie psychologiczno-pedagogiczne mogą wydać orzeczenie o niedostosowaniu społecznym nie posiadając wyroku sądu rodzinnego, który stwierdza, że uczeń jest niedostosowany społecznie?
Przepisy prawa oświatowego określają maksymalną liczbę uczniów z niepełnosprawnością w oddziale specjalnym w przedszkolu i szkole. Nie ma natomiast regulacji, które wskazują na ich minimalną liczbę. Dlatego, w przypadku odejścia ucznia możliwe jest dalsze funkcjonowanie oddziału, nawet gdyby miał być to oddział tylko dla jednego ucznia.