Dojeżdżanie na zajęcia nauczania indywidualnego często jest kłopotliwe dla nauczycieli. Z tego powodu zdarza się, że nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora szkoły odmawiają realizacji nauczania indywidualnego. Sprawdź, czy odmowa realizacji nauczania indywidualnego w domu ucznia jest możliwa i jak szkoła może rozwiązać taki problem. Czy w takiej sytuacji dyrektor może odmówić organizacji nauczania indywidualnego dla ucznia, który posiada orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną?
Sam fakt długotrwałej choroby ucznia nie uzasadnia zorganizowania dla niego nauczania indywidualnego. Konieczne jest w tym celu orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydane dla ucznia przez zespół orzekający poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, co zrobić, gdy uczeń długotrwale nieobecny kwalifikuje się do nauczania indywidualnego.
Wielu uczniów rezygnuje z uczęszczania na zajęcia religii dopiero w ostatniej klasie. W takiej sytuacji nierzadko pojawiają się wątpliwości – czy na świadectwie ukończenia szkoły wpisać ocenę z poprzedniego roku? A może średnią z ostatnich lat? Sprawdź, jak wypełnić świadectwo ukończenia szkoły, jeżeli rezygnacja z religii nastąpiła w ostatniej klasie.
Niewłaściwe zachowania uczniów nie ograniczają się do czasu spędzanego w szkole w czasie trwania zajęć. Wiele z nich ma miejsce po lekcjach, poza terenem placówki. Nie oznacza toi jednak, że szkoła powziąwszy informację o zdarzeniu ma zostać obojętna. Sprawdź, czy możliwe jest ukaranie ucznia za bójkę po lekcjach.
Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania spełniają obowiązek szkolny lub nauki bez uczęszczania do placówki. Trzeba jednak pamiętać, że w ich przypadku również sprawdzana jest obecność na lekcjach i zliczana frekwencja. Odwołanie lekcji przez rodzica lub pełnoletniego ucznia jest równoznaczne z nieobecnością. Pojawia się więc pytanie, czy odwoływanie zajęć może mieć wpływ na klasyfikację ucznia z indywidualnym nauczaniem?
Przepisy nie określają szczegółowo terminu, od którego powinny być realizowane zajęcia indywidualne z uczniem. Podstawą organizacji nauczania indywidualnego jest orzeczenie o takiej potrzebie złożone w szkole, rozumiane jako oczekiwanie rodziców do realizacji orzeczenia. Sprawdź, od jakiego momentu rozpoczyna się indywidualne nauczanie z uczniem.
Ustalenie oceny zachowania nigdy nie jest łatwe. Ocena zachowania ma wpływ na kształtowanie postaw uczniowskich, samodyscyplinę oraz kształtowanie umiejętności społecznych. Ponadto, przyjmuje się, że jest ona narzędziem w procesie wychowawczym i indywidualnym wsparciu ucznia, szczególnie jeśli występują problemy z dyscypliną lub trudnościami interpersonalnymi. Żeby jednak osiągnięcie tych założeń było możliwe, ocena musi być obiektywna, sprawiedliwa i oparta na jasno określonych kryteriach. Przypominamy osiem najważniejszych zasad ustalania rocznej oceny zachowania.
Za właściwą organizację warunków kształcenia uczniów odpowiada dyrektor szkoły, do której uczeń został przyjęty i spełnia w niej obowiązek edukacyjny. Dotyczy to także ucznia przyjętego spoza obwodu. To z kolei oznacza, że szkoła musi organizować i realizować nauczanie indywidualne dla ucznia spoza obwodu szkoły, jeżeli posiada on orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor szkoły ma obowiązek zorganizowania dla ucznia indywidualnego nauczania, jeżeli doręczone zostanie odpowiednie orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Żadne przepisy nie mówią jednak, że o tym fakcie należy zawiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny, tj. kuratora oświaty. Zawiadomienie będzie jednak konieczne, jeżeli rodzic lub pełnoletni uczeń wystąpi z wnioskiem o realizację nauczania w formie zdalnej.
Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zamiast powtarzania klasy, można zaproponować przedłużenie cyklu kształcenia. W zależności od etapu edukacyjnego, okres nauki można przedłużyć o rok lub o dwa lata. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć, przedłużyć etap edukacyjny i jakie informacje zamieścić następnie w arkuszu ocen.