Przepisy prawa oświatowego wskazują, że wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka obejmuje się dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Brak jednak regulacji zawierających definicję niepełnosprawności. W takim razie – jaki rodzaj niepełnosprawności uzasadnia objęcie dziecka WWR?
Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmuje się dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością, które posiadają odpowiednią opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Jak krok po kroku wygląda ubieganie się o wydanie tej opinii? Czy opinia wystarcza do nałożenia na gminę obowiązku zapewnienia dziecku WWR? Sprawdź, na podstawie jakich dokumentów organizuje się wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
Celem oddziaływa w ramach WWRD jest jak najwcześniejsze wykrycie nieprawidłowości rozwoju oraz odpowiednie dobranie ćwiczeń do jego indywidualnych potrzeb. Jednym z istotnych obszarów rozwoju dziecka na tym etapie jest nabywanie sprawności motorycznej i manualnej. Z tego też względu osoby pracujące z najmłodszymi dziećmi powinny posiadać wiedzę m.in. na temat rozwoju chwytu dziecka. Wiedza taka pozwala na wczesne zauważenie ewentualnych nieprawidłowości i podejmowanie oddziaływań terapeutycznych. Sprawdź, jak powinien przebiegać rozwój chwytu u dziecka w pierwszym roku jego życia. Dowiedz się również po czym poznać prawidłowy bądź nieprawidłowy sposób trzymania kredki czy ołówka u dziecka w wieku przedszkolnym.
Przepisy nie regulują kwestii funkcjonowania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w razie długotrwałej nieobecności specjalisty wchodzącego w skład zespołu. Sprawdź, jak zdaniem specjalisty należy postąpić w sytuacji, gdy do zespołu został powołany wymagany specjalista, ale ze względu na nieobecność przez dłuższy okres nie może prowadzić zajęć z dzieckiem objętym WWR. Dowiedz się czy można kontynuować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli jeden ze specjalistów jest długotrwale nieobecny w pracy.
W większości przedszkoli w okresie wakacyjnym zaplanowana jest tzw. przerwa wakacyjna. W tym czasie w placówce nie odbywają się żadne zajęcia, w tym zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Wobec tego powstaje pytanie: czy skoro liczbę godzin określa się w wymiarze miesięcznym, to te zajęcia trzeba przeprowadzić przed wakacjami lub po wznowieniu pracy przedszkola? A co w przypadku nieobecności dziecka? Czy przedszkole, szkoła lub poradnia psychologiczno-pedagogiczna musi zagwarantować możliwość odrabiania zajęć terapeutycznych organizowanych dla dziecka z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli określa rozporządzenie MEN. jednakże ostatecznej oceny kwalifikacji nauczyciela zawsze dokonuje dyrektor. W artykule wyjaśniamy, czy specjaliści prowadzący zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziećmi muszą mieć przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym. Wyjaśniamy także, czy specjalista musi mieć kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkoli.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ma na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Zajęcia są przeznaczone dla małego dziecka i mają prowadzić do zapewnienia mu lepszej jakości życia. Zdarza się jednak, że z wnioskiem o wydanie takiej opinii występują rodzice dzieci, u których wprawdzie nie stwierdzono niepełnosprawności, lecz występują problemy zdrowotne i deficyty rozwojowe. Sprawdź, czy do zorganizowania wczesnego wspomagania niezbędne jest orzeczenie o niepełnosprawności lub o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się również, jaką pomoc może otrzymać rodzic lub opiekun każdego dziecka, u którego zauważono nieprawidłowości w funkcjonowaniu.
Zorganizowanie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest możliwe, jeżeli rodzice dostarczą do podmiotu prowadzącego takie zajęcia opinię o potrzebie WWR. Warto jednak pamiętać, że w przypadku dziecka z odroczonym obowiązkiem szkolnym, oprócz opinii, należy dostarczy również decyzję dyrektora o odroczeniu.
Rządowy program „Za życiem” może być realizowany przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Poradnia taka może być wyznaczona jako wiodący ośrodek koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczy. Sprawdź, na jakiej podstawie zatrudnić specjalistę – nauczyciela pedagoga w publicznej poradni.
Dostarczenie do przedszkola opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, nie oznacza, że przedszkole musi zorganizować takie zajęcia. Przepisy precyzyjnie określają, które przedszkola mogą prowadzić WWR oraz na podstawie jakiej opinii. Sprawdź, czy przedszkole ma obowiązek organizowania WWR po otrzymaniu opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Poznaj też obowiązki dyrektora przedszkola, który otrzymał opinię wydaną przez niewłaściwą poradnię.