Niektórzy ósmoklasiści podczas egzaminu końcowego będą korzystali z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i pisaniu. Trzeba pamiętać, że rola tego nauczyciela istotnie różni się od roli nauczyciela współorganizującego proces kształcenia specjalnego. Wspomaganie ucznia na egzaminie ósmoklasisty ogranicza się bowiem do udzielania mu wsparcia w wypełnianiu arkusza, nie zaś rozumienia poleceń czy poszukiwania prawidłowej odpowiedzi na pytanie. Na czym więc dokładnie polega wspomaganie ucznia na egzaminie ósmoklasisty? Jak przebiega przystąpienie do egzaminu w asyście nauczyciela wspomagającego?
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą przystąpić do egzaminu ósmoklasisty korzystając z dostosowania warunków przeprowadzania tego egzaminu do swoich potrzeb. Jednym z dostosowań może być zapewnienie obecności i pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i w pisaniu. Jakie kwalifikacje powinien mieć ten nauczyciel? Czy powinien być to nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia specjalnego?
Uwzględnianie dostosowań wymagań edukacyjnych to nie prawo, ale obowiązek nauczyciela. Podobnie jest z indywidualizacją pracy na zajęciach. Nauczyciel nie może więc odmówić sięgania po elastyczne rozwiązania wyrównujące szanse uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W jaki sposób dyrektor powinien egzekwować wywiązywanie się z obowiązków? Dowiedz się, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który nie indywidualizuje procesu nauczania i wychowania ucznia.
Zgodnie z przepisami, obowiązek szkolny rozpoczyna się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Jednak nie wszystkie dzieci w tym wieku są gotowe na rozpoczęcie nauki w pierwszej klasie. Jeżeli zdaniem nauczycieli i rodziców dziecko powinno jeszcze przez jakiś czas korzystać z wychowania przedszkolnego, należy wnioskować o odroczenie obowiązku szkolnego w 2024 roku. Sprawdź przepisy i rozwiązania najczęściej spotykanych problemów.
W szkołach podstawowych działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. Za jej organizację odpowiedzialny jest dyrektor szkoły. Sprawdź, czy dopuszcza się łączenie w klasie VI i VII, jeżeli do jednej z tych klas uczęszcza uczeń z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?
Bursa szkolna zapewniaopiekę uczniom uczęszczającym do szkoły poza miejscem zamieszkania. Przepisy nie przewidują jednak, aby możliwe było przyjęcie do bursy ucznia, który otrzymał od dyrektora szkoły zgodę na realizację obowiązku nauki lub obowiązku szkolnego poza szkołą. To oznacza, że edukacja domowa wyklucza zamieszkanie w bursie. Sprawdź, jakie zobowiązania wobec wychowanka ma bursa.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to forma spełniania obowiązku szkolnego. Wobec tego, czy osoba osiągająca pełnoletność nadal ma obowiązek w nich uczestniczyć? Sprawdź, czy możliwa jest rezygnacja z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych po ukończeniu 18 lat.
Nowe przepisy, powszechnie określane jako zakaz zadawania prac domowych, już na etapie wywoływały gorącą dyskusję. Po wejściu ich w życie pojawiły się natomiast wątpliwości dotyczące stosowania nowych regulacji w praktyce. Dowiedz się, jak w praktyce stosować zasadę braku zadań domowych w szkole podstawowej. Sprawdź, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który nie będzie stosował się do zakazu zadawania prac domowych.
Arkusz organizacji szkoły, zgodnie z określa dla poszczególnych oddziałów, między innymi: tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach. Jeżeli od 1 września do szkoły będzie uczęszczał uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, to w arkuszu organizacyjnym należy uwzględnić tygodniowy wymiar godzinowy zajęć wskazanych w ramowym planie nauczania.
Formy sprawdzania postępów uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, niepełnosprawnościami sprzężonymi powinny wynikać z przepisów prawa oświatowego, w tym podstawy programowej dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, co do zasady, reguluje statut szkoły. Oznacza to, że statut szkoły przysposabiającej do pracy powinien określać również zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.